Thursday, October 14, 2010

Dajjal

Sempena aku ada terdengar ceramah sewaktu bersiar-siar di pesta convofair di universiti of
toronto canada(tengah kecoh pasai benda ni) ,ada satu perkara yang menangkap sanubari aku ni.kepada rakan-rakan islam aku,mesti semua tahu tentang dajjal seperti bermata satu,buta sebelah kanan,dan di dahi ada tulis ka fa ro(kafir). aku pikiq dulu nanti senang la nak kenai dajjal ni sebab dia ni mata satu pastu tulis kat dahi dia kafir,memang senang la keja kan.budak kecik pon dapat detect.

tapi rasulullah s.a.w cakap fitnah yang paling dasyat di muka bumi adalah fitnah dajjal,aku pon pelik tapi tadi baru aku tersedar apa yang tersirat dalam sifat-sifat dajjal tu. mata satu buta sebelah kanan ni bermaksud mati hati dia ni buta,hanya sebelah kiri saja yang dipakai.

Those like Dajjāl, who see with one eye, can never be patient enough to learn
from those like Khidr, who see with two eyes, i.e., the external and the
internal. Dajjal’s epistemological attack on mankind renders them internally
blind and, hence, easily deceived by ‘external appearance’ while remaining
incapable of penetrating ‘internal reality’ in all that pertains to his mysterious
mission

kiri kan bermaksud tidak elok.perbuatan dia tu memang tiada kebaikan dan hanya keburukan.

di dahi dia ada tulis kafir,ini sebenarnya bermaksud hanya orang beriman akan sedar yang dajjal ni jelas adalah kafir,selepas aku dengar penjelasan dari penceramah tu,baru aku tau fitnal dajjal ni memang dasyat sekali. macam yang kita semua tau, filem-filem hollywood skang ni banyak pasai kemusnahan dunia dan akan ada seorang akan penyelamat,pastu penyelamat tu ada super power,macam filem2 superhero,kan dajjal ada power,semua-semua ni propaganda mereka untuk kebangkitan dajjal nanti.

kenapa fitnah dajjal nabi cakap paling berbahaya sekali,kerana kerosakan yang dia buat bukan sesuatu bersifat fizikal tetapi adalah bersifat rohani, dia akan menyerang akidah orang-orang islam dalam kaedah yang amat halus sekali. satu buku aku baca bertajuk "kiamat sudah dekat" tulis bila sampainya dajjal ni anak2 lelaki akan ikat ibu dan adik2 perempuan dia dari keluar rumah dan orang2 beriman akan lari ke gunung ganang untuk selamatkan diri dari fitnah dajjal .

sampai sini ja aku boleh jelaskan,nak tambah pendapat sendiri ilmu pon kurang,amek kata-kata dari penceramah pon jadi la kan,

ps : pertama kali blog ni ada ilmiah,terkedu den.kalau tak paham yang aku sampaikan ni,mai ja tanya,cakap lagi senang terang dari tulis,lol

2 comments: